tirsdag den 29. marts 2011

Mød en klima-skeptiker!


Dette er ikke en klima-skeptiker - men en opossum, der meget
gerne ville dele mad en aften på terassen.
 Jeg har mødt en klimaskeptiker. Det viste sig at være en rigtig sød sejlsportsmand, der deltager i ’the worlds’ i 505 klassen. Han inviterede os straks til at bo hos sig i Sydney, da han hørte at vi senere skulle dertil. Jamen, så må jeg altså justere mit billede af klimaskeptikere som en lille gruppe fanatiske mennesker, der sviner deres premier-mininster til og praler af, at Australien har verdens første parti for klima-skeptikere.
Australien har gennem de seneste år oplevet en række ændringer i klimaet.
Gennem de sidste 5-6 år har en øget tørke gjort det svært for landbruget i store dele af Australien, og flere landmænd må opgive deres farme. Det tørre vejr har desuden medført meget alvorlige skovbrande, hvor man har måttet evakueret store områder. I år har kæmpe oversvømmelser desuden hærget i sær i Queensland med store menneskelig og materielle omkostninger. Jeg har længe været nysgerrig på, hvordan disse hændelser kobles til klimaforankringer og til ansvar for at handle i Australien?  
Men først et lille kig til Danmark. Her oplever jeg, at det stigende antal ekstreme regnhændelser, der i de seneste år har medført oversvømmelser i flere del af Danmark – fx i Greve, Odense, Egedal, København - har haft stor betydning for handlevilligheden. Både i offentligheden, hvor klimaforankringer er en dagsorden, de fleste kender og erkender. Og blandt professionelle vandfolk, der i løbet af få år har sat fokus på klimatilpasning af vores byer som en af de store udfordringer, der må arbejde med. Og det er en spændende platform for forandring, som kan udnyttes til at udvikle løsninger, viden, forståelser mv.
Men det er ikke alle, der erkender vigtigheden af arbejde med at forebygge klimaforandringer eller styrke klimatilpasning. I nyhederne den 9. marts 2011 kan man læse at flere danskere nu er skeptiske overfor klimaforandringerne: ”I oktober 2010 var der således 75 procent af de adspurgte, der var helt eller delvist enige i, at den gennemsnitlige temperatur på jorden er stigende. Det tal var faldet til 68 procent i februar 2011.” (http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/03/09/234228.htm).
En anden konsekvens af global opvarmning er afblegning af koralerne i
Greet Barrier Reef. Det vurderes desuden at 1/3 af revet blev skadet som
følge af cyclonerne i år.  
Tilbage i Australien har en af de store overskrifter i nyhederne gennem længere tid være den nuværende regerings oplæg til at indføre en såkaldt carbon-tax. Det har udviklet sig til en hidsig og personlig diskussion mellem den siddende mindretalsregering og oppositionen. Det er en primært politisk debat, hvor denne skat er blevet en arena, hvor opposition og regering kan angribe hinanden – og det gør de. Se fx http://www.abc.net.au/news/stories/2011/03/02/3153298.htm eller http://www.abc.net.au/news/stories/2011/03/11/3161975.htm. De fleste australiere, jeg har mødt, er meget trætte af denne diskussion. De er tilhængere af denne skat, og kan vi så komme i gang ...
Men selv om oppositionen tilsyneladende har malet sig op i et klimaskeptisk hjørne, som de ikke helt selv er stolte af, så har de fat i noget. For selv om 90 % af Australiens befolkning mener, at klimaet ændrer sig i øjeblikket, så mener kun 50 %, at det skyldes det menneskeskabte udslip af kuldioxid. Hele 40 % mener, at klimaændringerne skyldes en naturlig variation og 6 % benægter, at der er tale om klimaændringer overhovedet.
Rent statistisk skulle det altså ikke være så svært at møde en af disse klima-skeptikere – og det lykkedes så også i går. Jeg var kommet i snak med en flink fyr fra Sydney, og da han fortalte, at han var ’builder’ og levede godt af den store byggeaktivitet ved at renovere enfamilieshuse i Sydney, spurgte jeg straks ind til hans praksis i forhold til miljøløsninger i byggeriet. Jeg havde netop læst en artikel om ’Sustainable transitions in Suburbia’, der diskuterer betydningen af, at en lille niche af mindre arkitektfirmaer og byggefirmaer i Melbourne forsøger at introducere miljøløsninger i renoveringen af huse. Jo, han var da også optaget at bruge miljøløsninger som bedre isolering, vandtanke, energi-besparende apparater og naturlig ventilation, som jo er et meget vigtigt tema i Australien, hvor der bruges meget el på at ventilere og køle. Mit næste spørgsmål var om han oplevede, at de konkrete tegn på klimaforandringer i Australien fik hans kunder til at efterspørge disse løsninger? Så var det jeg fik det for mig højst uventet svar. ”Jamen, det er da tydeligt, at klimaet ændrer sig, det var der mange tegn på” – og så nævnte han tørken og nu oversvømmelserne. Men han mente, ”at det var naturlige svingninger. Naturen har altid ændret sig.” Jamen, hvorfor arbejde han så med miljø? ”Jo, men det var mere fordi mennesket skulle søge balancer – og vi var tydeligvis for grådige i øjeblikket”. ”Det var”, forklarede han mig, ”en slags spirituel balance, man skulle søge”. Og den søgte han så blandt andet ved at installere miljøteknologier. Ja, i vores gruppe har vi længe vist, at vejene til innovation i byggeriet er komplekse.
Og så var han jo også – som de 200 andre tilstedeværende sejlere og deres påhæng – fløjet her til Hamilton Island for de 10 dage, som ’the worlds’ tager. Mange andre som ham fra Australien. Nogle helt fra Tyskland og USA og Frankrig og Danmark … Og det er jo også på mange måder en bekvem holdning, der gør ens liv meget lettere. Jeg er misundelig. Kan man få slettet sin harddisk, så man glemmer alt om klima? Jeg er blevet så glad for at rejse til Australien, at jeg er meget fristet … Måske skal jeg bare være klimaskeptisk i de 20 minutter, det tager at booke flyet, og i de 20 timer, det tager at rejse herned …



Klik på billedet og se regn i tove - bag de to, som også
har sat sig i læ på terassen.
Iøvrigt er 'the worlds' udskudt på ubestemt tid. Det har regnet og stormet i 4 dage og sejladserne er derfor blevet aflyst. I dag var det egentlig lay-day - pausedag - den blev inddraget for at få sejlerne på vandet - men altså også aflyst igen på grund af regn og storm, der giver 2½ mener høje bølger og meget lav sigtbarhed. Vejret ser desværre ikke bedre ud de næste dage.  
Og vi taler om regn  - ca. 40-80 mm i døgnet - det svarer til regnmængden på en god måned i Danmark (gennemsnitlig 60 mm). Udtrykket - det står ned i tove - får en ny betydning her. Så øv for sejlerne!
For mig helt personligt er ikke det store problem, jeg sidder som på terassen i læ og læser og skriver. Og det er ok, det ikke er for varmt. En gang imellem må jeg lige dække computeren til, når vinden bliver for kraftig, så regnet står nærmest vandret ind.

Og så har jeg fået selskab af et par flinke farverige fugle, der er meget interesseret i mit arbejde- og meget gerne deltager, hvis jeg lige vender mig om et øjeblik.

2 kommentarer:

  1. Kære Birgitte
    Spændende at følge med i din færd- og sikken et fint billed med papegøjen :-)
    Jov det er en udfordring at mange oplever det med global opvarmning som en myte eftersom vi har haft så hårde vintre- men det hænger jo desværre sammen!

    Men sug til dig- så vi kan lære og inspireres!

    KH

    ANnika

    SvarSlet
  2. Kære Birgitte.

    Tak for endnu en interessant historie - glæder mig sådan til at se dig og høre meget mere. Synes iøvrigt du skal prøve at hælde lidt vodka i din juice næste gang heheheheh ;-)

    Knus Lene

    SvarSlet