lørdag den 19. februar 2011

Bæredygtighedsfestival - eller bare fest?

Der er ’Sustainable living festival’ i Melbourne i to uger. I denne weekend kulminerer aktiviteterne med udstillinger, musik, foredrag og fest på ’Federal Square’ (Rådhuspladsen, hvis vi skal sammenligne med København). Jeg fandt programmet i går og vil selvfølge se, hvad der er på dagsordenen i Australien – det kan jeg jo ikke gå glip af - det er jo ’mit felt’.

Programmet er et flot 50 siders hæfte trykt på miljørigtigt papir med en række aktiviteter, der primært kredser om vandbesparelser, cykeltrafik, vedvarende energi og grønt marked – krydret med musik, rullegræs og fotoudstillinger af naturfolk.
Det ligner tilsvarende arrangementer i Danmark, der både skal profilere kommunens arbejde med bæredygtighed og formidle bredt til borgerne. Hvorfor mon bæredygtighed bliver præsenteret på denne universelle måde? Mon det engagerer andre end de på forhånd interesserede?

Jeg er i tvivl og der er da også meget tættere med folk på Queen Victoria Marked eller på Swanston St., der shopper igennem - end der er blandt tilskuerne til ’zero carbon consert’ på Federal Square.
Nå, jeg vil se på det – og være nysgerrig og åben – om end helt åben er jeg jo ikke, som det fremgår, men det er da interessant - hvad er på bæredygtighedsdagsordenen i Melbourne? Hvordan kan vi præsentere bæredygtig byudvikling - der kan motivere og engagere?
Jeg har cyklet ind fra St Kilda og får straks afsat min cykel i hos nogle rare ’volunteers’ i en særlig festival cykelpasning midt på pladsen. Melbourne vil nemlig gerne være en cykelby (det vender jeg tilbage til :-)

Jeg starter ved et arrangement om ’zero carbon housing – Australia’s Housing future’. Det foregår i den flotte koncertsal med et flotte navn ’BMW Edge’ – i et multihus, der ligner en’ Daniel Liebeskind’ - og det er da også af hans tidligere assistent Bates.
Det viser sig at være fire (en-vejs) foredrag om nul- og plus-energihuse. Salen er faktisk fyldt op. Bagefter opsøger jeg oplægsholderne for at høre lidt mere om omstillingen af byggesektoren. Det ser umiddelbart godt ud bl.a. med private investorer, der bygger plus-energibebyggelser (www.capepatersonecovillage.com.au/).

Udenfor er der cykeludstilling – bl.a. med Christiania-cyklen, der på skiltet siges at være Australiens mest sælgende ’vare-cykel’. Det er dejligt varmt og pladsen er meget flot! (www.fedsquare.com – her kan i også se de flotte 4 kant-bygninger, der er en del af pladsen).

Jeg sætter mig lidt for at høre ’zero-carbon koncerten’ med forskellige bands, der foregår i et andet hjørne af pladsen.
Mellem to bands holder en ’voluntary’ kvinde oplæg om en ny kampagne ’beyond ZERO emissions’ (
www.beyondzeroemissions.org). Det er et borgerinitiativ, der skal presse Australiens myndigheder til at omstille på 10 år! Gennem hende fik jeg kontakt til flere græsrodsinitiativer, der bliver støttet af forskere fra universiteterne. De ville gerne mødes og høre om, hvordan den danske vindenergi er blevet så stor, at vi har et mål om 50% vindenergi i 2020? Det er også en spændende historie, som jeg gerne vil fortælle. Ulrik eller Michael – har I nogle slides på engelsk, jeg kan låne?
Desværre nåede jeg først ned til det store udstillingsområde ved floden Yarra lige før lukketid – men her var de gamle travere tydelige: øko-bomuld, perma-kultur, dyrevelfærd og elektriske cykler mv.  Der er åbent igen i morgen.
Konklusion? Om der er mere i det end bare fest, er svært at sige fra dette korte glimt.
Én vigtig ting, jeg lagde mærke til er der på trods af de traditionelle miljøaktiviteter var et gennemgående fokus på at visioner, konkrete mål for omstilling og en tilgang til bæredygtighed, der rækker udover miljø. Det kan nok inspirere i Danmark.  
Og så var der lige co-housing, som jeg på oversigten over stande – det måtte jeg lige tjekke … 
Her mødte jeg søde folk fra Co-housing Australia (http://www.cohousingaustralia.org.au/).

Og man tror det er løgn – billederne, der mødte mig på plakaterne var primært fra Danmark! Især fra Stavnsbåndet i Farum, hvor flere af mine kolleger bor.

De gik helt i coma over at møde en dansker, der faktisk boede i et rigtigt ’co-housing’ – nå ja ikke helt i coma, de bød straks på en ’Aussie-øl’ og inviterede til middag, så jeg kan fortælle om hvordan vi har organiseret os i praksis på Bakken. De er nemlig ved at starte et bofællesskab i Melbourne – det allerførste! Det 5. i Australien ifølge Iain Walker.
Jeg var altså mega-flittig - og på en lørdag! Men det var ikke arbejde det hele - jeg nåede også at se en masse af byen på min cykeltur til centrum bl.a. gennem parkerne, hvor børn og deres forældre var mødt op til træning i såvel cricket og optimistjolle, se det kæmpe marked med både fødevarer og kænguruskind og 1000-vis af andre ting og sager, lede efter cykelkort, finde en boghandel med danske film på stribe og tjekke billetter til toget til Monash og meget mere.
nå ja- og så kaffe, the, mælk, brød og ost - og gulerødder!
Jeg sluttede turen med at købe ind til min lille husholdning i det lokale supermarked i St. Kilda! Hvad køber man ind, når man bo en måned?

Og dagens kænguru? Bemærk bøffen! Jeg spiste også kængurufilet på Actland St. i går aftes. Det var vel et must at jeg skulle spise australsk den første aften ude – superlækker med grillet grønt og blåbær sauce. Hvis du kigger forbi her på 8.sal på 12, Marine Parade – så skal jeg nok stege en bøf!  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar