søndag den 13. februar 2011

Er du nysgerrig?

Det er godt! Vi er opdraget med, at vi ikke må være for nysgerrige. Ikke stoppe op og kigge på andre? Ikke spørge for meget? Ikke - i hvert fald ikke for tydeligt - undre os over, hvad der foregår hos naboen?


Stik snuden frem! Fold ørene ud!
Det er helt forkeret. Nysgerrighed er en afgørende evne både i mange professioner og generelt. Livet bliver fattigt, hvis vi ikke må undre os og søge nye perspektiver.
På DTU uddanner vi vores studerende til at være nysgerrige på den faglige måde! De skal undre sig og være nysgerrig på det, de ser. Og ikke ser. Og aldrig tro at de ved det hele, eller at de alene kender den bedste løsning eller den rigtige vej. Og vi giver dem systematiske måder til at være nysgerrige på. Indenfor vort felt, hvor vi uddanner planlæggere og designere kan det fx være aktøranalyser, stedsanalyser, interview, observationer, workshops, scenarier, multikriterieanalyser ...

Vi arbejder med byer. Og jeg synes, det er en gave at have byer som interessefelt. Ligemeget hvor man er, kan man undre sig, opleve og lære noget. Næste gang du kommer til en bydel - en du måske kender godt i forvejen - så prøv at skru op for din nysgerrighed: Hvem bor her? Hvem arbejder her? Hvilke liv leves her? Hvad er vigtigt for de forskellige beboere og brugere? Hvilke kvaliteter ville jeg se, hvis jeg så med et barne øjne? Hvilke historier findes her? Hvordan kunne her blive? Sæt dig på en bæk og ser, hvad der sker. Fald i snak med nogen. Se detaljerne og forskellighederne. Samtidig må du pakke fordommene væk et øjeblik - "her kunne jeg i hvert fald ikke tænke mig at bo". Glem det lidt og vær til stede åbent - nysgerrigt! 

Jeg er på vej til den anden side af kloden - til Australien - for at arbejde i 2½ måned. For at få tid og ro til at skrive - men også for at være nysgerrig og udfordre mig selv og min viden. Jeg skal undres over byerne og deres planlægning? Hvordan de i byerne håndterer de store klimaudfordringer, der har ramt Australien med tørke og oversvømmelser? Hvordan borgerne inddrages? Hvilke teoretiske perspektiver, de bruger til at forstå og udvikle strategier til at håndere bæredygtig omstilling?

Og så er jeg naturligvis meget nysgerrig på livet, som det leves? På naturen? På historien? Og meget mere. Med denne blog invigterer jeg med på turen!

Jeg rejser på tirsdag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar